شیوه براق کردن ظروف برنجی
14
آگوست
نحوه براق کردن ظروف برنجی

چگونه ظروف برنجی را براق کنیم؟

از رایج ترین ظروفی که در آشپزخانه های ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد ظروف برنجی هستند. این ظروف با توجه به زیبایی و دوامی که دارند بسیار محبوب هستند. اما یکی از مشکلاتی که کدبانوها با ان ها دست و پنجه نرم میکنند سریعتر کدر شدن آن است که از زیبایی ظاهری آن میکاهد. تمیز کردن ظروف برنجی و برق انداختن آن ها کار ساده ای نیست اما غیر ممکن هم نیست. شما میتوانید با استفاده زا روش های درست از شر کدر و کثیفی های سطح آن ها راحت شوید.

شناخت بیشتر ظروف برنجی

این ظرف ها از بدنه هایی با جنس آلیاژ برنج تشکیل شده اند. آلیاژ برنج، ترکیبی از فلز روی و مس میباشد. استفاده از این الیاژ ها در طب سنتی بسیار توصیه میشود. این ظرف ها تنها محدود به قابلمه ها و یا سرویس پذیرایی نمی شود. قاشق، بشقاب، جام، قابلمه، سماور، پیش دستی و … برنجی نیز تولید شده است که با توجه به سلیقه و نیاز خود میتوانید آن ها را تهیه نمایید. هرچند که این روزها از ظروف برنجی اغلب به عنوان دکور و زینت بخشیدن به فضا استفاده میشود. طرح روی آن ها نیز اصالت قدیمی و نوستالژیک را به همراه دارد و باعث شده است تا جز ظروف ارزشمند محسوب شود و بسیار پر فروش باشد. این ظروف به صورت کلی به دو دسته تقسیم میشوند:

نحوه براق کردن ظروف برنجی

نوع اصل: بدنه آن ها به صورت تمام و کمال از برنج است و پخت غذا درون آن ها باعث جذب ششدن روی آن شده و برای سلامتی نیز بسیار مفید میباشد.

پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  نکات مهم درباره روف گاردن

روکش برنجی: لدنه آن ها از دیگر فلزات ساخته شده است و تنها رویه آن است که به صورت لعابی با برنج پوشیده شده است. برای تشخیص اصل بودن این ظرف ها تنها کافی است به آن ها اهن ربا نزدیک کنید و در صورتی که آهن ربا به ان نچسبید ظرف شما از نوع اصل خواهد بود.روش دیگر نیز ایجاد یک خراش کوچک روی سطح ظرف توسط چاقو است که اگر درون خراش به رنگ زرد باشد ظرفتان برنجی خواهد بود.

موثر ترین شیوه های تمیز کردن ظروف برنجی

برای تمیز کردن ظروف برنجی گزینه های بسیاری وجود دارد اما همه آن ها عملکرد موثر و نتیجه رضایت بخشی ندارد. از بهترین شیوه های تمیز کردن ظروف برنجی و همچنین براق کردن ظروف برنجی میتوان به موارد زیر اشاره داشت:

از ترکیب لیمو و نمک برای براق کردن استفاده کنید

لیمو ترش را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و مقداری نمک روی سطح بریده شده آن بریزید و سپس لیمو را روی سطح ظرف بکشید. لیمو خاصیت اسیدی دارد و در ترکیب با سدیم کلرید باعث از بین رفتن جرم های ایجاد شده روی سطح ظرف ها میشود. چنانچه ظرفتان بزگ بود و یا جرم ان زیاد بود از دو لیمو کمک بگیرید. بعد از این کار، با استفاده از پارچه تمیز و البته خشک سطح ظرف را دستمال بکشید و تمیز نمایید و سپس میتوانید آن ها را شسته و خشک نمایید و دوباره از برق آن ها لذت ببرید.

تمیز و براق کردن ظروف برنجی

خمیر جوش شیرین دشمن جرم ظروف برنجی

برای ایجاد این خمیر شما به مقداری جوش شیرین و لیمو و نمک اختیاج دارید تا آن ها را با یکدیگر ترکیب کرده و به صورت خمیر دربیاورید. با یک دستمال و یا برس نرم خمیر را روی سطوح ظرف بمالید و تمام بخش های آن را پوشش دهید. حدود نیم ساعت صبر کنید و سپس با آب آن را شست و شو دهید و روی پارچه نرم قرار دهید تا رطوبت آن جذب شده و خشک شود.

پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  معرفی شیشه سکوریت ریلی؛ خصوصیات، کاربرد، مزایا و نکات کلیدی

با آراد و سرکه سفید به جنگ کثیفی ظروف برنجی بروید

یکی دیگر از روش های پیشنهادی که عملکردی بسیار موثر و شگفت انگیز دارد بهره گیری از سرکه سفید و ترکیب آن با آرد است. این دو ماده را با هم ترکیب کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد و سپس ظرف خود را با آن بپوشانید و بعد از گذشت مدت زمان حدودی 15 الی 30 دقیقه آن را شسته و سپس خشک نمایید.

از رب گوجه فرنگی برای براق کردن طروف برنجی استفاده کنید

این روش را احتمالا بارها شنیده اید و به دلیل دم دست بودن مواد مورد نیاز بسیار محبوب است. این ترفندی است که اکثر خانم ها از آن نتیجه گرفته اند. تنها کافی است ظروف برنجی را ترکیب رب رقیق شده و مقداری آب پوشش دهید و بعد از یک ساعت بشویید و خشک نمایید. میتوانید از سس کچاب نیز به جای رب گوجه فرنگی استفاده کنید.

از مایع ظرفشویی کمک بگیرید

مایع ظرفشویی در هر خانه یا وجود دارد و جز کم هزینه ترین و ساده ترین شیوه ها میباشد. ابتدا باید ظروف برنجی را درون قابمله بزرگتری قرار دهید و سپس چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کرده و حدود یک ساعت صبر کنید تا کاملا خیس بخورد و بعد میتوانید آن را شسته و خشک نمایید و تاثیر آن را ببینید. میتوانید ترکیب آب و مایع ظرفشویی را به صورت اسپری روی ان بپاشید و سپس روی سطح به لطافت بسابید و در آخر ابکش کنید.

ماست را از یاد نبرید

پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  نقش شلف استیل در دکوراسیون

یکی از ویژگی های ماست قدرت سفید کردن آن است. با استفاده از ان میتوانید طروف برنجی را برق بیندازید. تنها باید سطح ظرف را با ماست بپوشانید و اجازه دهید تا حدود یک ساعت زمان بگذرد و بعد از خشک شدن ماسن روی سطح آن را بشویید. وجود اسید لاکتیک درون ماست سبب میشود تا لکه های آن از بین برود و بسیار شفاف شده و برق بزند.

نکاتی که قبل از تمیز کردن ظروف برنجی باید به آن توجه کنید:

هر روشی را جهت برق انداختن ظرف های برنجی خود به کار نگیرید. چرا که ممکن است روکش برنجی ظرف را از بین ببرد. بهتر است به سراغ روش های ساده و کم خطر بروید که امتحان خود را پس داده اند و سر بلند بیرون آمده اند. در صورتی که روکش برنجی آن ها از بین برود ارزش ان ها نیز از بین خواهد رفت. برخی زا این ظرف ها رنگ روشنی ندارند و هرچقدر هم برای برق انداختن آن انرژی صرف کنید باز هم بی فایده خواهد بود. این نکته را در هنگام خرید مد نظر داشته باشید.