طراحی و اجرای نرده‌های شیشه‌ای برای فضاهای مدرن و لوکس

  • خانه
  • /
  • طراحی و اجرای نرده‌های شیشه‌ای برای فضاهای مدرن و لوکس
نرده شیشه ای فریم دار

نرده شیشه‌ای بدون شک از جمله به روزترین و پرکاربردترین انواع نرده‌ها در پروژه‌های لوکس، از جمله ساختمان‌های اداری، تجاری، هتل‌ها و… محسوب می‌شود.

ویژگی‌های خاص ظاهری این نرده‌ها، یک رویکرد منحصر به فرد در دکوراسیون داخلی و خارجی به وجود آورده است. در فرایند تولید نرده شیشه‌ای، متریال اصلی آن شیشه است که به دلیل شفافیت و صیقلی بودن، در هر فضایی که استفاده می‌شود، یک منظر شفاف و بدون مانع فراهم می‌کند. تصور کنید که وارد راه پله‌ای با نرده‌های آهنی می‌شوید و مقابل آن، یک راه پله مشابه با نرده شیشه‌ای دارید. حس وجود فضایی بزرگ‌تر و روشن‌تر از حد معمول در فضایی که با نرده شیشه‌ای آن مجهز شده‌است، بسیار واضح خواهد بود. این دقیقاً همان تأثیری است که نرده شیشه‌ای برای شما به ارمغان می‌آورد. همچنین در تراسی که از این نوع نرده استفاده می‌کنید، احساس داشتن فضایی بی‌نهایت و بدون مانع به وجود می‌آید، در حالی که همچنان امنیت حفظ می‌شود. در ادامه قصد داریم بیشتر با این محصول کاربردی آشنا شویم و ویژگی‌های مختلف آن را بررسی کنیم.

انواع نرده شیشه ای

انواع نرده شیشه‌ای را می‌توان به دو دسته تمام شیشه و تلفیقی از شیشه با فلز (استیل، آهن، آلومینیوم) تقسیم کرد. در دسته تمام شیشه، نمونه‌های معروف عبارتند از: نرده فیکس پوینت، نرده اکسپوز و نرده اسپیگات. اما در مدل‌های تلفیقی که شامل استیل، آلومینیوم و آهن هستند، می‌توان به نرده‌هایی با پایه فلزی و اتصال اسپایدری یا نرده‌هایی با پایه فلزی و بست شیشه گیر اشاره کرد.

در ادامه هرکدام از مهم‌ترین مدل‌های نرده شیشه‌ای را بررسی خواهیم کرد:

نرده فیکس پوینت (Point Fix System)

نرده‌های شیشه‌ای فیکس پوینت با ترکیب اتصالات نقطه‌ای شکل استیل یا آلومینیوم و پنل‌های شیشه سکوریت و یا شیشه لمینیت با ضخامت 8 الی 20 میلیمتر اجرا می‌شود که در صورت تمایل می‌توان هندریل استیل، آلومینیوم، چوب و … بر روی شیشه و یا کنار آن نصب کرد. با اجرای نرده فیکس پوینت، شما می‌توانید یک نرده شیشه‌ای یکپارچه بدون وجود اتصالات بزرگ، در محل مورد نظر داشته باشید. این مدل نرده امکان نصب بر روی انواع سازه‌های بتنی، فلزی و آجری را دارد، فقط حتما باید در گام اول اجرای نرده فیکس پوینت، از مقاومت کافی زیرسازی اطمینان حاصل کرد.

در نرده فیکس پوینت، شیشه به جداره بیرونی پلکان و یا ویدها نصب می‌شود، به طوری که در مرحله اول اتصالات نقطه‌ای بر روی محل مورد نظر قرار می‌گیرد و نکته‌ای که در این مرحله بسیار حائز اهمیت است، توجه به اجرای صحیح و تراز اتصالات می‌باشد، چرا که در غیر این صورت پس از نصب نرده با مشکل ناترازی مواجه می‌شویم. سپس در مرحله‌ی سفارش شیشه، باید محل قرار گیری سوراخ‌های پایین شیشه که اتصالات فیکس‌کننده‌ی شیشه به دیواره در آن قرار می‌گیرد در آن معلوم شود. تعداد این سوراخ‌ها یا در واقع تعداد استفاده از اتصالات، به ابعاد پنل‌های شیشه بستگی دارد. محل قرارگیری این سوراخ‌ها حتما باید با انجام محاسبات دقیق مشخص شود زیرا کوچک‌ترین خطا امکان بروز خسارت‌های زیادی را به وجود می‌آورد.

اجرای نرده شیشه فیکس پوینت در ساختمان‌های اداری، تجاری، فروشگاه‌ها، ویلا‌ها و بخصوص مکان‌هایی که در آن محدودیت فضا وجود دارد پیشنهاد می‌شود.

نرده شیشه ای فریم دار اکسپوینت

نرده شیشه‌ای اسپیگات

یکی از انواع پرکاربرد نرده‌های تمام شیشه، نرده شیشه‌ای اسپیگات است. در این نوع نرده، پنل‌های شیشه توسط پایه‌های نگهدارنده شیشه که به آنها اسپیگات (Spigot) گفته می‌شود، مهار می‌شوند. این پایه‌ها در ارتفاع‌ها (12 تا 42 سانتی‌متر)، طرح‌ها (لوله، پروفیل)، جنس‌ها (آلومینیوم، استیل، آهن) و رنگ‌های مختلف تولید می‌شوند و در قسمت پایین آن پلیتی کوچک در نظر گرفته شده که توسط چهار عدد بولت به کف متصل می‌شود.

روی این پایه‌ها شیاری U شکل وجود دارد که شیشه در آنجا قرار می‌گیرد. نرده اسپیگات، قابلیت اجرا شیشه با ضخامت 8 تا 20 میلی‌متر را دارد و تقریباً برای هر پنل شیشه به طول 100 تا 120 سانتی‌متری معمولاً از 2 عدد پایه مهار کننده استفاده می‌شود. هرچه ابعاد شیشه بزرگتر شود، تعداد پایه‌های مورد نیاز بیشتر خواهد شد.

از مزایای نرده اسپیگات سرعت نصب بالا، اجرای آسان، قابلیت اجرا هم در سطوح شیب‌دار و هم در سطوح صاف و ظاهر بسیار زیبا و مدرن است. یکی از موارد کاربرد نرده شیشه‌ای اسپیگات، استفاده دور استخر می‌باشد. این محصول علاوه بر اینکه ظاهر زیبای فضا را حفظ می‌کند، به علت وجود فاصله پنل‌های شیشه از کف، امکان عبور و مرور آب را فراهم کرده و از طرفی جنبه حفاظتی خود را حفظ و مانع سقوط کودکان، حیوانات و … به داخل استخر می‌شود.

نرده اکسپوز (U CHANNEL)

نرده شیشه‌ای اکسپوز از جمله مدل‌های پرطرفدار، به‌ویژه برای استفاده در مجتمع‌های تجاری، هتل‌ها، فرودگاه‌ها، تراس‌ها و … محسوب می‌شود. این نوع نرده شامل موارد زیر است:

  • شیشه لمینیت با ضخامت حداقل 12 میلیمتر.
  • پروفیل‌های آلومینیوم سنگین یو شکل که در واقع نگهدارنده اصلی پنل‌های شیشه می‌باشند.
  • کاورهایی از جنس استیل 304 یا آلومینیوم آنودایز که به صورت سرتا‌سری در قسمت پایین نرده به عنوان پوششی برای پروفیل‌های یو شکل آلومینیوم اجرا می‌شود و بیشتر جنبه دکوراتیو دارند.
  • دستگیره‌هایی از جنس استیل، آلومینیوم، چوب و …

در نرده اکسپوز، پروفیل‌های نگهدارنده یو شکل، وظیفه اصلی حفظ استحکام نرده را بر عهده دارند که این پروفیل‌ها به صورت روکار یا توکار (دفنی) تولید و اجرا می‌شوند. این پروفیل‌ها توسط بلت آهنی به کف فیکس شده و سپس پنل‌های شیشه در شیار وسط این پروفیل‌ها قرار می‌گیرند و برای ثابت شدن شیشه در جای خود، از قطعه گوه که در فضای خالی بین شیشه و پروفیل یو شکل قرار می‌گیرد، استفاده می‌شود.

هر چه ارتفاع شیشه بلندتر باشد، به تعداد بیشتری از پروفیل‌های نگهدارنده یو شکل نیاز است و تراکم استفاده از این پروفیل‌ها، تأثیر مستقیم در قیمت نهایی نرده دارد. نرده شیشه‌ای اکسپوز به جهت عدم وجود اتصالات در نمای اصلی، زیبایی و وسعت دید بی‌نظیری در فضای شما ایجاد می‌کند.

نرده شیشه ای بدوم فریم

مزایای نرده شیشه‌ای

این نوع نرده، به دلیل ساختار منحصر به فرد خود و استفاده از شیشه به عنوان ماده اصلی، زیبایی بی‌نظیری به محیط شما می‌بخشد و باعث افزایش وسعت دید شما می‌شود. استفاده از این محصول، این احساس را به شما خواهد داد که نسبت به واقعیت فضای بزرگتری دارید. به دلیل سبک مدرن آن، در سال‌های اخیر، این نوع نرده‌ها جایگاه ویژه‌ای در بین طرفداران خود، به‌ویژه در ساختمان‌های تجاری، هتل‌ها و … پیدا کرده‌اند. از جمله اصلی ترین و مهم‌ ترین مزیت هایی که باعث شده تا محبوبیت بسیار زیادی برای نرده شیشه ای در سالهای اخیر ایجاد شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • علاوه بر بزرگتر دیده شدن محیط با استفاده از نرده شیشه ای استفاده از این محصول باعث می‌ شود تا نور طبیعی نیز در محیط خانه شما وجود داشته باشد.
  • استفاده از این محصول هماهنگی بیشتری با سبک های دکوراسیون داخلی مدرن داشته و می‌تواند زیبایی و جذابیت های ظاهری خانه شما را حفظ کرده و حتی آن را چندین برابر نماید.
  • تمیز کردن آن چندان پیچیده نبوده و برخلاف سایر محصولات مورد استفاده به عنوان نرده شما به راحتی می توانید این محصول را تمیز کنید.
  • دوام و ماندگاری بسیار طولانی یکی دیگر از مزیت هایی است که در استفاده از این نرده در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در صورتی که به درستی از این محصول استفاده شود حتی امکان ماندگاری آن برای چندین دهه نیز وجود دارد.
  • امکان استفاده از سایر محصولات مانند چوب و یا سنگ و یا حتی فلز همراه با نرده شیشه ای به راحتی در دسترس شما قرار دارد و این محصول هماهنگی زیادی با چنین متریالی ایجاد می کند.

کاربرد نرده شیشه ای چیست؟

نرده‌های شیشه‌ای از جمله مهم‌ترین اجزاء مورد استفاده در ساختمان‌های امروزی است. این محصولات، با ویژگی‌ها و انواع مختلف خود، نقش‌های متعددی را در محیط‌های مختلف ایفا می‌کنند. در زیر به برخی از کاربردهای مهم آنها اشاره شده است:

  • راه‌پله‌ها: یکی از استفاده‌های رایج نرده‌های شیشه‌ای، در راه‌پله‌هاست. نصب این نرده‌ها نه تنها امنیت را افزایش می‌دهد بلکه به زیبایی و جذابیت فضا نیز کمک می‌کند.
  • تراس و ایوان: نرده‌های شیشه‌ای برای ایجاد عایق صوتی، حفظ حرارت و جلوگیری از ورود گرد و غبار به فضاهای داخلی خانه در تراس و ایوان نیز استفاده می‌شوند.
  • استخرها: در اطراف استخرها نیز معمولاً از نرده‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود، که علاوه بر زیبایی، ایمنی را نیز تضمین می‌کند.
  • باغ‌ها و باغچه‌ها: استفاده از این نرده‌ها در اطراف باغ‌ها و باغچه‌ها، به حفاظت از محیط طبیعی و افزایش زیبایی منطقه کمک می‌کند.
  • محیط‌های اداری و کاری: در محیط‌های کاری نیز می‌توان از نرده‌های شیشه‌ای برای جدا کردن فضاهای مختلف و افزایش حریم خصوصی استفاده کرد.

توجه داشته باشید که نوع و شرایط نصب نرده‌های شیشه‌ای بستگی به کاربرد مورد نظر دارد و ممکن است در هر کاربرد، نوع و شرایط متفاوتی را نیاز داشته باشد.

نره ساختمانی شیشه ای

قیمت نرده شیشه ای

قیمت نرده شیشه‌ای به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مدل نرده شیشه (مانند اکسپوز، اسپیگات، فیکس پوینت و …)
  2. ضخامت شیشه
  3. رنگ شیشه
  4. نوع شیشه (مانند سکوریت، لمینت و …)
  5. مدل شیشه (مانند فلوت، سوپر کلیر و …)
  6. محل اجرا (مانند راه‌پله، تراس و …)
  7. جنس اتصالات (مانند استیل، آلومینیوم و …)
نرده راه پله شیشه ای

نصب نرده شیشه ای

یکی از مهمترین مواردی که لازم دانستیم تا به آن نیز اشاره داشته باشیم شرایط نصب این محصول در کاربردهای مختلف آن است. برخلاف تصور بسیاری از افراد نصب نرده شیشه‌ای نیاز به تخصص و تجربه بسیار بالایی دارد و اگر در زمان نصب این محصول تخصص و تجربه کافی وجود نداشته باشد عملاً در نهایت مزیت‌های مختلف آن در دسترس نخواهد بود.

در نظر داشته باشید که این محصول علاوه بر مزیت‌هایی مانند زیبایی‌های ظاهری برای ایجاد امنیت بیشتر در محیط خانه نیز مورد استفاده قرار می‌‌گیرد و از این رو حتماً باید در هنگام نصب این محصول را به سراغ افراد متخصص و حرفه‌ای بروید. یک اتصال نامناسب در زمان نصب نرده شیشه‌ای باعث می‌شود تا ساکنین با خطر بسیار زیادی روبرو باشند و عملاً استفاده از این محصول در منزل با چالش‌های زیادی همراه شود.

اجرای نرده شیشه‌ای در پاراپت کو

نرده شیشه معمولاً با دو روش ترکیب با فلز اجرا می‌شود: استفاده از بست‌های کوچک شیشه‌گیر و یا اتصال اسپایدری.

در روش اول، که با بست شیشه‌گیر اجرا می‌شود، نرده ترکیبی از پایه‌های عمودی، هندریل و بست شیشه تشکیل شده است. در این روش، پنل‌های شیشه بین پایه‌ها قرار می‌گیرند. اما در روش دوم، یعنی اتصال اسپایدری، شیشه عموماً جلوی پایه‌ها قرار می‌گیرد و امکان حذف هندریل وجود دارد.
در محصول با بست شیشه‌گیر، می‌توان از شیشه با ضخامت 8 الی 12 میلی‌متر استفاده کرد، در حالی که نرده با اتصال اسپایدر قابلیت اجرا با شیشه تا ضخامت 20 میلی‌متر را دارد. این مدل از نرده‌ها هزینه کمتری نسبت به دیگر نرده‌های تمام شیشه دارند.