پرداخت کاری استیل
27
مارس
عمل پولیش و پرداخت کاری استیل و سایر فلزات

نگاهی حرفه ای به پرداخت کاری استیل و شناخت آن

قطعا استیل و هر ماده و فلز دیگری در زمان تولید به همین شکل ظاهری و درخشندگی که شما در محصولات میبینید نیست و دستخوش تغییرات زیادی می شود، یکی از این تغییر ها در رابطه با فلز ها و البته استیل پرداختکاری آن است. شاید شما هم بار ها در رابطه با آن شنیده اید اما تعریف درست آن چیست؟ چگونه انجام می شود؟ چه مزایایی دارد؟ و …. برای یافتن پاسخ تمام این سوالات و ده ها سوال دیگر تا انتها با پاراپتکو همراه باشید. پرداخت کاری و پولیش استیل

پرداخت کاری چیست؟

پرداختکاری سطح یا همان پولیش که در زبان به انگلیسی به نام Surface finishing شناخته می شود معنای صاف کردن و براق نمودن سطح را دارد. انجام این عمل بر روی سطوح محصولات تولید شده سبب بهبود وضعیت ظاهری آن می شود. با این روش می توانید به راحتی ضایعات ناشی از برش را از روی ورقه های استیل و … از بین ببرید. به این منظور می توانید از دستگاه گیلانس یا همان پولیش استفاده نمایید.

چرا از پرداخت کاری استیل استفاده می شود؟

استیل از متریال های پر کاربرد در صنعت امروزی می باشد و به منظور تولید محصولات مختلفی کاربرد دارد، افزایش کاربرد آن در صنعت موجب شده است تا نیاز به پرداخت کاری استیل نیز بیشتر شود. این مرحله جز مهم ترین مراحل تولید در صنعت محسوب می شود و وابستگی زیادی بر کیفیت سطحی دارد. از این شیوه جهت ترشوندگی و به منظور بهبود بخشیدن به ظاهر قطعه، پیشگیری از خوردگی آن، مقاوم ساختن آن در برابر سایش و همچنین تغییر شکل، تغییر رسانندگی الکتریکی و مقاومت ویژه، کنترل اصطکاک سطحی، افزایش مقاومت شیمیایی، رفع نقص های سطحی و … استفاده می شود. پولیش و پرداخت کاری استیل

پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  انتخاب بهترین رنگ برای حمام و سرویس بهداشتی

پولیش استیل چگونه انجام می شود؟

برای انجام پرداخت کاری و پولیش استیل گزینه های بسیاری پیش روی شما است. یکی از این گزینه مربوط به روش های سنتی و قدیمی است که تحت عنوان لمینگ، هونینگ و سنگزنی از آن ها یاد می شود. اما با پیشرفت فناوری این روش ها کم کم منسوخ شده اند، چرا که در این روش به ابزار های جامد و سخت و مستحکم نیاز است که محدودیت ها و البته معایبی نیز در کنار مزیت هایش دارد، از این روش ها برای قطعه هایی با شکل و ظاهر پیچیده نمی توان بهره برد. عمل پرداختکاری استیل طلایی

امروزه از شیوه های نوین دیگری همانند: نانو پرداختکاری به این منظور استفاده می شود و بسیار کاربردی تر نیز است. البته این تنها راهکار نیست و گزیه دیگری هم پیش رو دارید که با نام پرداختکاری با میدان مغناطیسی شناخته می شود. در این فرآیند جدید براده برداری به صورت مکانیکی انجام می شود و یک ساینده وظیفه انجام سایش سطح را بر عهده دارد. پرداخت سطح ها نیز توسط نیروی میدان مغناطیسی صورت می گیرد. با این تعاریف مشخص است که یک شیوه کاملا ماشین کاری مدرن است که اغلب از آن برای پرداخت کاری پیچ ها و یا قطعات مارپیچ استفاده می شود.

پرداختکاری و پولیش استیل با میدان مغناطیسی یک شیوه خارق العاده

چهار عامل موثر بر میزان کیفیت سطح وجود دارد که عبارتند از: سرعت پیشروی، سرعت دوران ، مقدار ذره های فرومغناطیسی و اندازه ذره های ساینده. این روش امکان پرداخت همه سطوح را با بالاترین کیفیت در اختیار کاربران قرار می دهد و با استفاده زا آن می توانید به راحتی سطوحی صاف و براق داشته باشید. از این روش می توانید برای سطح های مختلفی من جمله: سطح خارجی و داخلی لوله ها، قطعه هایی با سطح صاف و شکل های پیچیده و … استفاده نمایید.

پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  آشنایی با آبکاری استیل و معرفی انواع روش‌های آبکاری فلزات

از روش پرداخت کاری برای چه فلزاتی استفاده می شود؟

پرداخت کاری تنها مختص اسیل نیست و برای فلزات دیگری مانند: مس، آهن، آلومینیوم، نقره، برنج و … نیز کارایی دارد.پولیش کاری استیل

پرداختکاری استیل چگونه انجام می شود؟

فرقی نمی کند بخواهید پرداختکاری استیل را انجام دهید و یا هر فلز دیگری شما باید به شیوه زیر عمل کنید:

با استفاده از یک سمباده ضایعات و زبری سطح مد نظر خود ا بگیرید. ( در نظر داشته باشید که مقدار درجه زبری و یا نرمی سمباده با توجه به جنس و ویژگی های قطعه مدنظرتان انتخاب گردد) سپس با توجه به نوع فلز و همچنین کاربردی که دارد آن را برش دهید. در مرحله اخر قطعه برش داده شده را با استفاده گیلانس و یا نمد پرداختکاری صاف و براق کنید.

برای انجام پولیش استیل به چه لوازمی نیاز دارید؟

برای انجام پرداختکاری نیاز به یک سری ابزار هایی دارید که عبارتند از:

نمد پرداختکاری: نمد انواع مختلفی دارد که از آن جهت صیقل دادن پیش از آبکاری استفاده می شود.

واکس پرداختکاری: از مهم ترین ابزاری است که به این منظور باید از آن استفاده نمایید. این محصول جهت پولیش کردن و صیقل دادن استیل و دیگر فلزات کارایی بسیاری دارد. این واکس ها رنگ های مختلفی دارند که وجه تمایز و البته انتخاب آن ها نیز می باشد. انواع واکس های پرداختکاری عبارتند از:

  • واکس سبز یا آبی که برای روکار از آن استفاده می شود.
  • واکس قرمز و یا سیاه که برای نمدکاری است.
  • واکس قوطی که برای چوب و سنگ و زیر کار برنج کاربرد دارد. پرداختکاری استیل
پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  طراحی درخشان با شیشه سندبلاست: مقاومت و جذابیت در کنار هم

گیلانس: از این وسیله برای پرداختکاری و آبکاری قطعاتی از جنس آهن، استیل و برنج استفاده می شود که بسیار پرکاربرد است و انواع مختلفی دارد. انواع گیلانس ها عبارتند از: کنفی، لی، تلفیقی، ابریشمی، هزارلا، ارتشی و … . گیلانس هزارالا خود نیز دارای انواع مختلفی است که از نظر رنگ دسته بندی می شوند و هر کدام ویزگی های منحصر به فردی دارند که شامل موارد زیر می باشد:

  • آبی: خشن و مناسب برای خط بری استیل
  • زرد: خشن مناسب برای فلزات با درجه سختی متوسط
  • سفید: نرم مناسب برای پولیش آخرکار
  • قرمز: متوسط و مناسب برای پرداخت فلز های نرم

چسب نمد: از این وسیله برای چسباندن پودر نمد به نمد استفاده می کنند که ابتدا باید آن را با آب مخلوط نمایند.

نوار سنباده ای: این نوار در اندازه های گوناگون از سنباده پارچه ای ساخته می شود. مش بندی های متنوعی برای تولید آن وجود دارد از جمله مش 40 و 400 که به صورت رول شده در بازار موجود می باشند.

اسکاچ: از این اسکاچ ها جهت پرداخت زدن بر روی استیل و سایر فلزات استفاده می شود.پرداختکاری استیل