درب های کشویی شیشه ای
31
مارس
طراحی درب شیشه‌ای کشویی؛ جلوه‌ای مدرن و شیک با درهای کشویی

درب‌های چوبی و فلزی سالهاست که مهمان سازه‌های ایرانی‌ هستند، اما امروزه جایگزین مناسبی برای این درب‌ها پیدا شده که به آن درب شیشه‌ای کشویی می‌گویند. این درب‌ها به دلیل فرآیند ساخت متفاوتشان می‌توانند علاوه‌بر زیبایی و شفافیت، ایمنی و استحکام لازم را نیز به همراه آورده و نگرانی و دغدغه افراد مختلف را برطرف نمایند؛ به همین سبب و از آنجایی که این محصول از ایده‌ای نوین و دکوراسیونی مدرن پیروی می‌کند، این صنعت جامعه هدف گسترده‌ای از افراد خوش سلیقه را در برگرفته و تقاضای بالایی برای خرید آن وجود دارد. اگر شما نیز جز این جامعه هدف و طرفداران درب‌های شیشه‌ای هستید پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با ویژگی‌های مختلف این محصول آشنا شویم.

برای سفارش کابین دوش شیشه ای از پاراپت کو کلیک کنید.

اهمیت درب شیشه ای در سازه های امروزی

اگر سری به معماری گذشته ایران بزنیم، متوجه خواهیم شد که تمام درب‌ها اکثرا از تلفیق چوب و شیشه درست می‌شدند؛ این نشان می‌دهد که شفافیت و زیبایی شیشه همواره مورد توجه ایرانیان بوده است، اما به سبب عدم پیشرفت علم، راهکاری برای افزایش استحکام آن و استفاده از آن به صورت تمام و کمال وجود نداشته است. اما امروزه با وجود حاصل شدن این پیشرفت به راحتی می‌توان از این متریال به تنهایی استفاده نمود و مسئولیت یک درب کارآمد و افزایش زیبایی دکور را به آن سپرد. البته توجه داشته باشید که سبک و سیاق این درب‌ها کمی از حالت سنتی خارج است و بیشتر می‌تواند در تکمیل معماری مدرن امروزی بکار برده شود و در بخش‌های مختلف ساختمان، کاربرد منحصر به فردی از خود نشان دهد. به طور مثال اگر دقت کرده باشید درب‌های تراس، بالکن، راه پله‌ها، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و… همگی درب شیشه‌ای بوده و جایگزین مناسبی نیز برای آن‌ها وجود ندارد به همین دلیل تاثیر و اهمیت درب‌های شیشه‌ای به خصوص نوع کشویی آن را در معماری مدرن به هیچ عنوان نمی‌توان نادیده گرفت.

پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  نحوه تمیز کردن استخر
نصب درب کشویی در خانه
نصب درب کشویی در خانه

انواع درب شیشه ای کشویی

از آنجایی که از درب‌های شیشه‌ای کشویی در فضاهای مختلف با شرایط محیطی متفاوت کاربرد دارند، انواع آن طراحی و روانه بازار شده است تا کاربرد این محصول در هرحالتی حفظ شود. در ادامه به معرفی انواع درب‌های شیشه‌ای کشویی می‌پردازیم و ویژگی‌های هرکدام را بررسی می‌نماییم؛ این موارد عبارتند از:

  • درب شیشه ای کشویی دستی

این درب‌ها که نسبت به سایر درب‌های شیشه‌ای کاربرد بیشتری دارند به صورت دستی باز و بسته می‌شوند و با کمک یک ریل، به سادگی جابجا خواهند شد. این درب‌ها حداقل فضای ممکن را اشغال می‌کنند و مانند سایر محصولات نیازی به فضایی گسترده برای باز و بسته شدن ندارند؛ به همین دلیل درب شیشه‌ای کشویی دستی عمدتا در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، هرچند که کاربرد این محصول در فضایی مانند راه پله، سرویس بهداشتی نیز اثبات شده است.

  • درب شیشه ای کشویی اتوماتیک

این درب‌ها برخلاف محصول قبلی نیازی به نیروی دست نداشته و با نیروی الکتریکی باز و بسته می‌شوند. درب‌های شیشه‌ای کشویی اتوماتیک یکی از محصولات فراگیر امروزه هستند که در صورت عدم وجودشان مکان‌های پرترددی چون بیمارستان، دانشگاه‌ها، بانک و… با مشکل مواجه می‌شدند و عملا آسایش افراد با خلل مواجه می‌شد. به همین عنوان می‌توانیم بگوییم که این نوع درب کشویی بیشتر مکان‌های عمومی را پوشش می‌دهد و برای فضای مسکونی یا شرکت‌های خصوصی، کاربرد چندانی ندارد.

البته به غیر از موارد بالا درب‌های شیشه‌ای از جنبه‌های مختلفی مثل طرح، رنگ، فریم و… نیز دسته بندی می‌شوند که جنبه عمومی خود را از دست داده و بیشتر وابسته به سلیقه شما هستند و بهتر است در هنگام انتخاب درب و بسته به محصولات موجود در فروشگاه با آن‌ها آشنا شوید.

درب کشویی شیشه ای آشپزخانه
درب کشویی شیشه ای آشپزخانه

راهنمای انتخاب درب شیشه ای کشویی مناسب

حال که انواع این درب‌ها را بررسی کردیم بهتر است به سراغ نکاتی برویم که دانستن آن‌ها در هنگام خرید این محصول الزامی بوده و خرید شما را به خریدی باکیفیت و مقرون به صرفه تبدیل می‌نماید. این نکات شامل:

  • توجه به مواد اولیه

بسیار مهم است که درب مدنظر شما چه اتوماتیک و چه دستی از مواد اولیه باکیفیتی ساخته شده باشد زیرا هزینه این درب‌ها و نصب کمی دشوار آن‌ها این امکان را به شما نخواهد داد که برای بار دوم و در فاصله زمانی کم اقدام به خرید مجدد آن نمایید. برای بررسی این موضوع از یراق آلات درب گرفته تا جنس شیشه را مورد توجه قرار داده و به دقت بررسی نمایید.

  • توجه به ایمنی محصول

از آنجایی که این درب‌ها تماما شیشه‌ای هستند حتما باید آن‌ها را از لحاظ ایمنی بررسی نمایید. در واقع برای آگاهی از این موضوع بهتر است به سراغ شیشه این درب‌ها رفته و نحوه شکستن آن‌ها را بررسی نمایید. بهترین درب شیشه‌ای دربیست که مقاومت بالایی در برابر ضربه داشته و در صورت شکستن تنها ترک بخورد و به تیکه‌های تیز تبدیل نشود.

  • توجه به ابعاد درب و تطبیق آن با فضا

در گذشته شاید درب‌ها در یک ابعاد خاص تولید می‌شدند اما امروزه برای ابعاد مختلف، درب‌های مخصوصی طراحی می‌شود به همین سبب بدون هیچ نگرانی، ابعاد دقیق فضای خود را دربیاورید و برهمان اساس نیز اقدام به انتخاب نمایید.

پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  نحوه تمیز کردن استخر
اندازه‌ی درب های شیشه ای کشویی
اندازه‌ی درب های شیشه ای کشویی

مزایای استفاده از درب شیشه ای کشویی

تا اینجای مطالب با بسیاری از مزایای این محصولات آشنا شدیم اما در این قسمت می‌خواهیم تمام امتیازاتی را که با خرید درب شیشه‌ای کشویی بدست می‌آورید را بررسی نماییم. از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ارتقای دکوراسیون داخلی محیط و بهره‌مندی از زیبایی و شفافیت شیشه
  • امکان پیدا کردن ویژگی‌های مدنظر در یک محصول خاص به سبب تنوع بالای درب‌ها
  • اشغال کمترین فضا در هنگام باز و بسته شدن و تناسب با محیط‌های کوچک
  • ایمنی و مقاومت بالا در برابر ضربه
  • دلبازتر کردن فضا و بزرگتر نشان دادن محیط
  • انتقال نور در روز و کاهش مصرف انرژی
  • افزایش دامنه دید
  • تناسب با دکورهای مدرن و امروزی

معایب استفاده از درب شیشه ای کشویی

موارد بالا نشان می‌دهد که درب‌های شیشه‌ای کشویی از مزایای بسیاری برخوردار است اما به هرحال هر محصولی در کنار مزایایی که دارد، معایبی نیز خواهد داشت و این موضوع انکار ناپذیر است. به همین دلیل در ادامه به سراغ بیان این معایب می‌رویم تا کاملا آگاهانه دست به انتخاب این نوع درب بزنید. این موارد عبارتند از:

  • امکان آسیب دیدن اتصالات به دلیل استحکاک بین درب و ریل
  • نظافت سخت این درب‌ها به واسطه شیشه‌ای بودن آن‌ها
  • امکان کاهش ایمنی بر اثر انتخاب نامناسب محصول
  • عدم تناسب با معماری سنتی و سبک‌های کلاسیک

نکات مهم در نصب و نگهداری درب شیشه ای کشویی

در تیترهای قبل نکات مهم در هنگام خرید و انتخاب درب‌های کشویی را بازگو کردیم اما باید بگوییم که حتی باکیفیت‌ترین محصولات نیز در صورت نصب ناصحیح و نگهداری نامناسب از آن طول عمر کمی داشته و نمی‌توانند کیفیت اصلی خود را نشان دهند. به همین دلیل در ادامه به نکاتی که برای نصب و نگهداری اصولی از این درب ها نیاز دارید، اشاره می‌نماییم تا بازدهی این درب‌ها را تا حالت ماکسیمم آن افزایش دهید. این موارد عبارتند از:

  • تنظیم فاصله و ارتفاع مناسب براساس محیط
  • کمک از متخصصان باتجربه و عدم نصب به صورت تنهایی
  • نظافت درب به صورت دوره‌‌ای و منظم
  • اجرای نکات ایمنی براساس استانداردهای موجود
  • جلوگیری از وارد شدن ضربات شدید به بدنه اصلی درب
پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  راهنمای انتخاب نرده فلزی
طراحی دکوراسیون با درب های کشویی
طراحی دکوراسیون با درب های کشویی

جمع بندی

درب‌های شیشه‌ای کشویی امروزه در ساخت سازه‌های مختلف نقش اساسی را ایفا می‌کنند به نحوی که حتی اگر در محل سکونتتان از این محصولات استفاده نشده باشد، امکان ندارد که پای خود را بیرون از خانه بگذارید و یک مدل از آن‌ها را نبینید. به همین دلیل و به سبب تقاضای بالای این محصولات تمام سعی خود را کردیم تا در این مقاله به طور کامل این درب‌ها را مورد بررسی قرار داده و با بررسی مزایا و معایب آن دید جامعی به شما به عنوان خریدار بدهیم.