استفاده از وان و جکوزی جهت لاغری
18
فوریه
تاثیر جکوزی بر لاغری: آیا این روش می‌تواند موثر باشد؟

امروزه یکی دغدغه‌های اصلی اکثر افراد در کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام خلاصه شده است، به همین دلیل اکثر آن‌ها همواره به دنبال امتحان کردن روش‌های مختلف برای رسیدن به وزن ایده‌آل خود هستند. این افراد باانگیزه و هدفمند، گاهی از رژیم‌های سخت و طاقت فرسا گرفته تا حتی درد عمل‌های مختلف را تحمل کرده تا شاید بتوانند در آینده سلامت جسمی خود را تا حدودی تضمین نمایند و تناسب اندام دلخواه خود را بدست آورند. ما نیز باتوجه به این دغدغه تصمیم گرفتیم به یکی از سوالات مهم در حوزه لاغری پاسخ دهیم و به طور کامل ابهامات را در خصوص لاغری به وسیله جکوزی از بین ببریم. پس اگر می‌خواهید بدانید که آیا با جکوزی می‌توان لاغر شد یا خیر؟ تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

آیا جکوزی می‌ تواند به شما در کاهش وزن کمک کند؟

افزایش گردش خون، کاهش دردهای عضلانی، از بین بردن مشکلات خواب و… از جمله فواید جکوزی هستند اما آیا جکوزی به کاهش وزن نیز کمک می‌کند؟ پاسخ این سوال را شاید در لحظه نتوان جواب داد زیرا جکوزی قطعا به تنهایی و استفاده به صورت نامنظم کمکی به شما نخواهد کرد! اما اگر استفاده از آن به صورت منظم و در کنار یک رژیم غذایی مناسب و همراه با یک برنامه ورزشی باشد می‌تواند به کاهش وزن شما روندی صعودی داده و انرژی بیشتری نیز به شما ببخشد. در واقع غوطه‌ور شدن در جکوزی به صورت منظم و مداوم می‌تواند سبب سوختن کالری و از بین رفتن چربی‌ها شود به نحوی که بعد از گذشت یک مدت زمان خاص تاثیرات آن را به وضوح حس کرده و حتی با چشم نیز مشاهده می‌نمایید.

کاهش وزن با جکوزی
کاهش وزن با جکوزی

به غیر از تاثیر مستقیم جکوزی بر روی لاغری بهتر است در این قسمت تاثیر غیر مستقیم آن را نیز بررسی نماییم. در واقع همگی بر این واقفیم که یکی از راه‌های کاهش استرس و برگرداندن آرامش بعد از یک روز سخت و پرفشار، خوابیدن در جکوزی و رها کردن عضلات است. اینکار به میزان موثری استرس و هورمون‌های مربوط به آن را از بدن خارج می‌کند. اما این موضوع چه ارتباطی با کاهش وزن دارد؟ در واقع یکی از عواملی که به طور غیر مستقیم اما موثری سبب بالا رفتن وزن می شود، استرس است. حال جکوزی می‌تواند با کاهش استرس (در طول زمان و با طی کردن یک فرآیند خاص) به کاهش وزن یا حداقل ثبات وزن کمک کرده و تاثیر شگفت انگیز خود را به شما نشان دهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حتی برای رهایی از استرس هم که شده تجربه استفاده از جکوزی را به خود هدیه دهید.

برای نصب و خرید کابین دوش از پاراپت کو کلیک کنید.

بهترین روش استفاده از جکوزی برای لاغری چیست؟

حال که تاثیرات جکوزی را در لاغری بررسی کردیم بهتر است به سراغ بهترین روش برای استفاده از جکوزی در جهت لاغری برویم. در واقع برای رسیدن به وزن ایده‌آلتان چند روش مختلف ممکن است کمک کننده باشند به نحوی که در روش اول کافیست در مدت زمانی مشخص (در ادامه به طور مفصل به مقدار مناسب آن می‌پردازیم) در جکوزی بمانید و به عضلات خود اجازه بدهید به آرامش برسند. اینکار با وجود دمای بالای آب جکوزی سبب می‌شود تا تعریق بدنتان افزایش یابد و در نتیجه‌ی آن کالری دست بدهید. به غیر از این مورد انجام برخی ورزش‌ها درون جکوزی نیز می‌تواند منجر به سوزاندن کالری‌های بیشتری شود. البته نه هر ورزشی!! صرفا ورزش‌های هوازی سبک مثل پا زدن در آب (درست مانند حرکت دوچرخه کافیست پای خود را در آب ببرید و خارج نمایید)، ورزش سبک دست (بالا پایین کرد دست در آب، باز و بسته کردن دست و..) و..، همچنین ورزش‌های کششی سبک مثل کشش شانه، کشش عضلات ران و… مجاز خواهند بود. انجام این حرکات میزان قبال توجهی کالری بدن شما را سوزانده و سبب لاغری‌تان خواهد شد.

پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  نکات مهم در چیدمان و دکوراسیون حمام؛ ایجاد حمامی شیک و لاکچری
روش های استفاده از جکوزی جهت لاغر شدن
روش های استفاده از جکوزی جهت لاغر شدن

چه کسانی نباید برای لاغری از جکوزی استفاده کنند؟

جکوزی بر خلاف استخر شرایط خاصی دارد و دمای بالا، وجود مقدار زیادی رطوبت در هوا، کوچک‌تر بودن محیط و… در آن سبب شده تا استفاده از آن برای تمام افراد مناسب نباشد. این موضوع هنگامی که استفاده از جکوزی هدف دار می‌شود و به سمت و سوی کمک به لاغری می‌رود، پررنگ تر نیز خواهد شد زیرا استفاده از آن تفریحی نخواهد بود و جز روتین روزمره‌تان خواهد شد. به همین دلیل حتما توجه کنید در صورت داشتن هرکدام از شرایط زیر تنها با مشورت پزشک اقدام به استفاده از جکوزی نمایید. این شرایط شامل موارد زیر خواهند شد:

  • واریس: در صورتی که بدن شما مبتلا به واریس باشد، جکوزی با افزایش جریان خون در پا و گشاد کردن عروق خونی سبب تشدید این بیماری می‌شود.
  • مشکلات قلبی: جکوزی فشار زیادی به قلب وارد می‌کند و فضای گرم و مرطوب آن شرایط تنفس را تا حد زیادی سخت می‌کند، به همین سبب در صورت وجود مشکلات قلبی امکان تشدید آن وجود خواهد داشت و ممکن است شرایط جسمی شما تا حد زیادی بهم بریزد.
  • عفونت چشم: اگر چشم شما حساس است و ممکن است به آلودگی به سرعت واکنش دهد ممکن است قرارگیری در جکوزی سبب بروز عفونت چشمی شود.
  • بیماری‌های ریوی: در صورتی که عمل دم و بازدم شما با سختی همراه است و دارای بیماری‌های تنفسی چون آسم هستید بهتر است در محیط جکوزی قرار نگیرید یا حتما با پزشک خود مشورت کرده و سپس جکوزی را به روتین خود اضافه نمایید.
پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  شیشه ساتینا در معماری: آشنایی با کاربردها و طراحی‌ها

طول مدت مناسب استفاده از جکوزی چقدر است ؟‌

برای استفاده از جکوزی حتما باید مدت زمان دقیقی را مشخص کرده و نسبت به آن نیز پایبند باشید. اما چه مدت زمانی مناسب خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیریم به طوری که اگر در رده سنی بزرگسال باشید در صورت تنظیم دمای آب بر روی ۴۰ درجه سانتیگراد بهتر است بین ده تا پازنزده دقیقه در آب بمانید؛ در صورتی که دمای آب کمتر از این مقدار باشد نیز می‌توانید این زمان را تا نیم ساعت افزایش دهید. اما اگر تمایل دارید که بیش از این مقدار در جکوزی بمانید بهتر است تایم مدنظر خود را به دو یا سه بازه زمانی مختلف تقسیم کرده و آن را در طول روز و با احتساب زمان استراحت پخش نمایید تا از لحاظ شرایط قلبی و تنفسی مشکلی پیدا نکنید و دچار ضعف بدنی نیز نشوید.

مدت زمان مناسب استفاده از جکوزی
مدت زمان مناسب استفاده از جکوزی

نکاتی برای استفاده از وان و جکوزی برای لاغری باید به آن توجه کرد!

اگر تصمیم گرفته‌اید که جکوزی را وارد روتین زندگی خود کنید و آن را مکملی برای برنامه لاغری خود قرار دهید، بهتر است علاوه بر توجه به موارد بالا، به چند نکته مهم و موثر دیگر نیز توجه فرمایید، این نکات شامل:

  • استفاده از جکوزی در دمای مناسب
  • عدم رفتن به جکوزی در صورت داشتن عفونت، زخم های باز، بیماری قلبی و تنفسی، ضعف بدنی و…
  • توجه به مدت زمانی که در جکوزی هستید و عدم استفاده از آن بیش از حد مجاز
  • عدم استفاده از دستگاه‌های برقی در جکوزی
  • عدم انجام ورزش‌های سنگین حتی با هدف سوزاندن بیشتر کالری
  • انجام حرکات هوازی و کششی گفته شده در صورت داشتن شرایط مناسب بدنی
  • استفاده از جکوزی به عنوان مکملی برای لاغری و نه برنامه اصلی در کاهش وزن!
  • خارج شدن از جکوزی در صورت احساس خستگی، سرگیجه، تهوع و هرگونه علائم هشداردهنده‌‌ی دیگر
  • مشورت از پزشک در صورت بارداری
پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  راهنمای انتخاب بهترین شیشه تراس؛ نکات کلیدی و فاکتورهای مهم
نکات مهم برای وان و جکوزی
نکات مهم برای وان و جکوزی

جمع بندی

وجود حمام‌های آب گرم سال‌هاست که در ایران رایج است به طوری که حتی آن‌ها را می‌توان به عنوان میراثی فرهنگی درنظر گرفت و با پیشرفت زمان کابین دوش برای ایجاد یک فضای گرم و محدودتر ایجاد شد. جکوزی‌ها نیز درست مانند حمام‌های آب گرم هستند با این تفاوت که شرایط محیطی آن‌ها پیشرفت کرده و فواید آن‌ها نیز به همین سبب در جهت حفظ سلامت، کاهش وزن، کاهش استرس و.. بیشتر شده است. در این مقاله سعی کردیم به طور کامل در خصوص لاغری به وسیله استفاده از جکوزی صحبت نماییم و موارد مختلف مربوط به آن را نیز بررسی کنیم. در آخر نیز پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به انجام هرکاری از پزشک متخصص و مربی ورزشی خود مشورت بگیرید و به این مطالب بسنده نکنید.