تفاوت های شیشه لمینت و سکوریت
25
نوامبر
شیشه سکوریت یا لمینت؟ چگونه انتخاب کنیم؟ آشنایی با تفاوت ها

در طراحی داخلی مدرن، شیشه‌ها حضور پررنگ‌تری دارند. شیشه‌های سکوریت و لمینت دو نوع رایج و پر استفاده در ساختمان‌سازی و طراحی داخلی هستند که جذابیت خیره‌کننده‌ای به محیط می‌دهند. این شیشه‌ها مقاومت بالاتری نسبت به شیشه‌های معمولی دارند و به همین خاطر می‌تواند امنیت را برقرار کند و نگرانی از وجود آن‌ها در محیط خانه نخواهید داشت. اما این شیشه‌ها چه تفاوتی دارند؟ استفاده کدامیک از آن‌ها برای فضای داخلی خانه مناسب است؟ ارزش خرید کدام یک بیشتر خواهد بود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با شیشه لمینت و سکوریت و تفاوت میان آن دو آشنا شویم.

شیشه لمینت چیست؟

شیشه لمینت یک نوع شیشه است که از دو لایه شیشه با یک لایه مواد لمینت (مانند پلی وینیل بوتیرال یا PVB) که بین آن‌ها قرار دارد، تشکیل شده است. مواد لمینت در حقیقت نوعی پلاستیک هستند. این لایه مواد لمینت باعث می‌شود که در صورت شکستن شیشه، قطعات آن به هم بچسبند و پراکنده نشوند. این ویژگی باعث افزایش ایمنی و کاهش خطرات حادثه‌ای مرتبط با شکستن شیشه می‌شود. ازاین‌رو برای منازل و دیگر محیط‌های پر رفت‌وآمد ایده‌آل هستند. به علاوه، شیشه لمینت دارای خصوصیات عایق حرارت و صدا است و می‌تواند محیطی آرامش بخش برایتان فراهم سازد. این شیشه‌ها هم در طراحی داخلی فضای خانه و هم طراحی داخلی محیط کار و سازه‌های تجاری و… قابل استفاده هستند. از طرفی جزو شیشه‌های ایمن به حساب می‌آیند که در برابر آتش سوزی، زلزله و… هم مقاوم می‌باشند.

شیشه های لمینت چه هستند؟
شیشه های لمینت چه هستند؟

 ویژگی‌های شیشه لمینت

شیشه‌های لمینت هنگام برخورد با اشیا و ضربه در صورت شکستن خرد و روی زمین پخش نمی‌شوند؛ بلکه به مواد لمینتی میانی خود می‌چسبند. همین طراحی هوشمندانه باعث شده تا امروزه جزو محبوب‌ترین متریال برای طراحی داخلی شناخته شود. البته ویژگی‌های جذاب و منحصر به فردی هم دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • قسمت پلاستیکی یا همان مواد لمینتی بین این شیشه‌ها می‌تواند روشن و شفاف یا رنگی باشد.
    در مقابل صدا عایق خارق‌العاده‌ای است.
    در برابر اشعه ماورا بنفش مقاوم می‌باشد.
    می‌توان برای محیط‌های باز و هم محیط‌های بسته از آن‌ها استفاده کرد.
پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  شیشه بین کابینتی: ایده‌ها و راهکارهای جذاب برای آشپزخانه

مزایا و معایب

شیشه‌های لمینت برخی به صورت سه لایه هستند و برخی دیگر تعداد لایه‌های بیشتری دارند که باعث می‌شود تا ضخامت شیشه‌ها بیشتر شود. بسته به نوع نیاز خودتان می‌توانید ضخامت شیشه‌ها را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید. اما پیش از خرید بهتر است مزایا و معایب این شیشه‌ها را بشناسید.

شیشه لمینتی چه مزیتی دارند؟
شیشه لمینتی چه مزیتی دارند؟

مزایای شیشه لمینتی

  • احتمال بروز حادثه را به حداقل می‌رساند.
    زیبایی ظاهری خیره‌کننده‌ای دارد.
    عایق صدا و حرارت است.
    در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود.
    قیمت مناسبی دارد.

معایب شیشه لمینتی

  • به دلیل لایه ای بودن، وزن سنگین‌تری دارند.
    سنگین بودن این شیشه‌ها موجب می‌شود تا حمل و نگهداری و همچنین نصب آن‌ها کمی دشوار باشد.
معایب شیشه های لمینت
معایب شیشه های لمینت

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت یک نوع شیشه مقاوم است که با استفاده از چندین لایه شیشه و فیلم‌های پلیمری بین آن‌ها تولید می‌شود. این نوع شیشه به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه، حفاظت در برابر حرارت و حفاظت در برابر اشعه مضر UV، در صنایع ساختمانی و خودروسازی استفاده می‌شود. همچنین، شیشه سکوریت به دلیل خصوصیات امنیتی خود نظیر مقاومت در برابر شکستن و تولید قطعات کوچک پس از شکستن، در صنایع امنیت و حفاظت از منازل و ساختمان‌ها نیز به کار گرفته می‌شود.

شیشه‌های سکوریت در برابر حرارت و به روش بازپخت تولید می‌شوند به همین خاطر 4 برابر نسبت به دیگر شیشه‌ها مقاوم‌تر هستند. البته که برای تقویت ان از مواد شیمیایی هم استفاده شده است. از این شیشه‌ها برای لوازم الکترونیکی همچون صفحه نمایش، تلفن و… هم استفاده می‌شود و در صنعت لوازم خانگی هم کاربرد دارد.

پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  طراحی و ساخت حمام مستر: انواع مدل های شیشه ای + نکات مهم
شیشه سکوریت چه نوع شیشه هایی هستند؟
شیشه سکوریت چه نوع شیشه هایی هستند؟

ویژگی‌های شیشه سکوریت

معمولاً شیشه سکوریت برای پنجره‌های بزرگ و شیشه‌های خودروها استفاده می‌شود. این شیشه‌ها شفاف هستند و در صورت شکستن هم خورد نمی‌شوند؛ اما ترک برمی‌دارند و ترک‌های آن قابل‌تشخیص است. برخی از طراحان ترک‌های ایجاد شده روی شیشه را یک طرح جذاب می‌دانند و در طراحی داخلی به عمد یک لایه از شیشه را می‌شکنند تا جلوه‌ای ترک خورده و خاص داشته باشد. از دیگر ویژگی‌های این شیشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام کششی بالایی دارد. (می‌توانید بدون شکستن به راحتی آن را خم کنید)
    هنگام شکستن، تکه‌های شیشه تیز و برنده نیستند و به قطعات گرد و دایره‌ای تبدیل خواهند شد.
    کاربردهای بسیار گسترده ای دارد.

مزایا و معایب استفاده از شیشه سکوریت

نکته مهمی که در خصوص شیشه‌های سکوریت باید بدانید این است که همچون شیشه‌های معمولی نمی‌توان آن‌ها را هنگام نصب در اندازه و اشکال دلخواه برش داد. شما باید اندازه گیری درست و دقیق داشته باشید و متناسب با نیاز خود آن را برش دهید. در غیر این صورت موجب شکستن شیشه خواهد شد. از دیگر مزایا و معایب این شیشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مزایا و معایب شیشه ای سکوریت
مزایا و معایب شیشه ای سکوریت

مزایای شیشه سکوریت

  • شفاف هستند.
    در برابر وزش باد مقاوم می‌باشند.
    قابلیت تحمل فشار و دمای بالای را دارند.
    استحکام بالایی دارند.
    قیمت آن‌ها مناسب است.
    وزن سبکی دارد.

معایب شیشه سکوریت

  • تنوع رنگی ندارند.
    لبه‌های شیشه بسیار حساس هستند.
    امکان برش دوباره شیشه وجود ندارد.

تفاوت‌های شیشه سکوریت و شیشه لمینت

شیشه سکوریت و شیشه لمینت دو نوع شیشه مقاوم و ایمن هستند که برای استفاده در ساختمان‌ها و خودروها استفاده می‌شوند. اما تفاوت‌های مهم بین این دو نوع شیشه عبارت‌اند از:

  1. 1. روش تولید: شیشه سکوریت با گرمایش شدید و سپس خنک شدن سریع تولید می‌شود، در حالی که شیشه لمینت با چسباندن دو لایه شیشه به یکدیگر تولید می‌شود.
    2. ایمنی: هر دو نوع شیشه مقاوم هستند، اما شیشه لمینت در صورت شکستن، قطعات آن به دلایل لایه‌لایه بودن و چسبیدگی به هم خرد و پخش نمی‌شود. در نتیجه باعث کاهش خطرات آسیب به افراد محیط می‌گردد.
    3. استفاده: شیشه سکوریت برای محیط بیرونی مناسب‌تر است؛ زیرا در صورت شکستن به قطعات کوچک نزدیک به یکدیگر بوده و ترک بر می‌دارند. همچنین در برابر حرارت و تغییرات دمایی هم مقاوم هستند.
    4. قیمت: شیشه‌های لمینت از نظر قیمت نسبت به نوع سکوریت ارزان‌تر هستند.
پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  آشنایی با شیشه لمینت؛ خصوصیات، مزایا و طراحی‌های متنوع لمینت

حال سؤال مهمی که مطرح می‌شود این است که کدامیک از این شیشه‌ها برای شما مناسب هستند؟ شما باید مشخصات و ویژگی‌های هر یک از این شیشه‌ها را مورد بررسی قرار دهید و متناسب با نوع کاربری و بودجه خودتان آن را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید.

چه تفاوت هایی بین شیشه های سکوریت و لمینت وجورد دارد؟
چه تفاوت هایی بین شیشه های سکوریت و لمینت وجورد دارد؟

جمع بندی

با روی کار آمدن شیشه‌های لمینت و سکوریت بدون اینکه نگران شکسته شدن شیشه‌ها باشید، از آن‌ها در دکوراسیون داخلی منزل، محیط کار، ساختمان تجاری و… استفاده کنید. این شیشه‌ها علاوه بر درب و پنجره برای دکور و دیزاین فضا، نرده‌ها و… هم قابل استفاده هستند. می‌توانید مات بودن، شفاف و رنگی بودن آن‌ها را هم بسته به نیاز و سلیقه خودتان انتخاب کنید. کافی است قبل از خرید نیازهای خود را مشخص کنید تا بتوانید یک خرید باکیفیت داشته باشید و زیبایی و جذابیت محیط خود را چند برابر کنید.