نرده ی اکسپوز
24
مارس
راهنمای انتخاب و نصب نرده شیشه‌ای اکسپوز با پایه نگهدارنده

نرده از جمله وسایلی محسوب می‌شود که از گذشته تا به امروز در راه‌پله و مکان‌های دارای ارتفاع نصب می‌شود تا مانع از سقوط افراد گردد. علاوه بر این زیبایی نرده‌ها تاثیر فراوانی بر دکوراسیون ساختمان‌ها می‌گذارد. به همین جهت امروزه نرده‌های مختلف در مدل‌های گوناگون تولید گردیده‌اند تا افراد با توجه به دکوراسیون ساختمان‌هایشان به استفاده از آن‌ها بپردازند. یکی از این مدل نرده‌ها، نرده‌های شیشه‌ای می‌باشند، نرده‌های شیشه‌ای جلوه بسیار جذاب دارند و به راحتی با نمای ساختمان‌ها هماهنگ می‌شوند. نرده‌های شیشه‌ای از مدل‌های گسترده‌ای برخوردار هستند، از این رو ما در ادامه به بررسی نمونه‌ای از این نرده‌ها به نام نرده شیشه‌ای اکسپوز می‌پردازیم.

برای سفارش نرده های شیشه ای در پاراپت کو کلیک کنید.

منظور از  نرده شيشه‌اى اكسپوز چیست ؟

نرده شیشه‌ای اکسپوز یا نرده شیشه‌ای روکار به نرده‌هایی گفته می‌شود که از پروفیل‌های آلومینیومی و فولادی برخوردارند که به صورت روکار بر روی زمین نصب گردیده‌اند. پایه‌های این نرده‌ها به صورت یکپارچه بر سطح زمین قرار گرفته‌اند و حالتی شبیه به یک مستطیل بلند دارند که شیشه سکوریت در آن جای گرفته است. معمولا در تولید این نرده‌ها از شیشه‌های سکوریت یا لمینت استفاده گردیده، از این رو این نرده‌ها از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند. امروزه مدل‌های مختلفی از نرده‌های شیشه‌ای اکسپوز تولید گردیده‌اند که برخی دارای یک قاب فلزی هستند و برخی هیچ گونه قابی ندارند. این نرده‌ها کاربردهای فراوانی در ساختمان‌ها دارند و در تنوع رنگ‌ها با قابلیت نورپردازی تولید می‌گردند.

  • نرده شیشه‌ای اکسپوز، مناسب چه مکان‌هایی است؟

نرده شیشه‌ای اکسپوز در مدل‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود و از آنجایی که این نرده‌ها به صورت روکار نصب می‌شوند، زیبایی خیره‌کننده‌ای به مکان استفاده می‌بخشند. امروزه این نرده‌ها در مکان‌های مختلفی نصب می‌شوند. تراس‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که نرده شیشه‌ای اکسپوز در آن‌ها نصب می‌گردد و از آنجایی که دارای پروفیل عمودی نیستند، دید بدون مانعی را فراهم می‌نمایند. استفاده از این نرده‌ها در بالکن‌ها نیز جذابیت بالایی به این مکان می‌بخشند و فضای بالکن را دل‌بازتر می‌کنند. یکی دیگر از کاربردهای نرده شیشه‌ای اکسپوز استفاده از آن‌ها در راه‌پله می‌باشد، معمولا بکارگیری این نرده‌ها ظاهری شیک و مدرن به راه‌پله‌های داخلی و خارجی خواهد داد. استخرها نیز از جمله مکان‌هایی می‌باشند که با استفاده از نرده‌های شیشه‌ای اکسپوز فضای ایمنی بدست می‌آورند و زیبایی‌شان دوچندان می‌گردد.

پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  نحوه براق کردن ظروف برنجی
نرده شیشه ای اکسپوز ساختمانی
نرده شیشه ای اکسپوز ساختمانی

انواع نرده شیشه‌ای اکسپوز

با توجه به استقبال فراوان از نرده‌های شیشه‌ای اکسپوز، امروزه تولیدکنندگان این نرده‌ها به ساخت مدل‌های متنوعی از آن‌ها پرداختند تا مشتریان متناسب با فضای ساختمان و سلیقه خود بتوانند به انتخاب و خرید این نوع نرده‌ها بپردازند. بنابراین در ادامه برخی از انواع نرده‌ شیشه‌ای اکسپوز را معرفی می‌کنیم:

  • نرده شیشه‌ای اکسپوز با پایه نقطه‌ای
  • نرده شیشه‌ای اکسپوز با پایه فیکس
  • نرده شیشه‌ای اکسپوز با هندریل چوبی
  • نرده شیشه‌ای اکسپوز با هندریل فلزی
  • نرده شیشه‌ای اکسپوز با هندریل شیشه‌ای
  • نرده شیشه‌ای اکسپوز فریم‌دار
  • نرده شیشه‌ای اکسپوز بدون فریم

اجزای سیستم نرده شیشه ای اکسپوز

نرده شیشه‌ای اکسپوز جذابیت خاصی به مکان استفاده دارد، از آنجایی که این نرده‌ها شفافیت بالا و امکان دید بدون مانع فضای اطراف را دارند، به همین دلیل به محبوبیت بالایی دست یافته‌اند. می‌توان برخی از اجزای سیستم نرده شیشه‌ای اکسپوز را این چنین بیان کرد:

  • پروفیل‌های آلومینیومی
  • شیشه‌های سکوریت
  • یراق‌آلات مناسب مانند گوه، پیچ، واشر و…
  • هندریل
  • درپوش
  • نوار درزگیر
  • زیرسازی در جنس‌های گوناگون همانند بتن، فلز، چوب و…

ویژگی‌های نرده شیشه ای اکسپوز

نرده‌های شیشه‌ای اکسپوز با ظرافت، زیبایی چشم نواز خود نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها را جلوه خاص می‌بخشند. به همین جهت استفاده گسترده این نرده‌ها در انواع ساختمان‌ها و مکان‌های گوناگون دور از انتظار نیست. بنابراین به طور کلی می‌توان برخی از ویژگی‌های نرده شیشه‌ای اکسپوز را این گونه نام برد:

  1. برخورداری از ایمنی بالا به دلیل داشتن شیشه‌های سکوریت و لمینت
  2. داشتن تنوع گسترده در طرح‌ها و مدل‌های مختلف
  3. مقاومت فوق‌العاده در برابر نورخورشید، رطوبت و تغییرات دمایی
  4. نصب سریع و آسان
  5. عدم تغییر رنگ و تغییر شکل در درازمدت
  6. فراهم کردن پارتیشن‌های کاربردی و جذاب و عبور نور طبیعی به محیط
  7. تمیز کردن آسان در صورت وجود لک
پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  نرده شیشه‌ای دفنی؛ حفاظ‌هایی مدرن و ارزان با شیشه‌های توکار
ویژگی های حفاظ اکسپوز
ویژگی های حفاظ اکسپوز

مزایای نرده شیشه‌ای اکسپوز

امروزه نرده‌های شیشه‌ای اکسپوز از مصارف متعددی برخوردار هستند، چرا که نصب این نرده‌ها مزیت‌های فراوانی به همراه دارد. بنابراین می‌توان برخی از مزایای نرده شیشه‌ای اکسپوز را این چنین بیان کرد:

  • زیبایی و ظرافت: نرده‌های شیشه‌ای از پروفیل‌های عمودی برخوردار نیستند و شفافیت بالایی دارند، از این رو به نمای ساختمان‌ها زیبایی خاصی می‌بخشند، به همین جهت در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها به کار می‌روند.
  • نیاز نداشتن به نگهداری: از آنجایی که در نرده‌های شیشه‌ای از قطعات متحرک استفاده نشده، نیاز به نگهداری خاصی ندارند و خیلی سریع تمیز می‌شوند.
  • ایمنی: بکارگیری شیشه سکوریت و یراق آلات مناسب، موجب افزایش امنیت این نرده‌ها شده است.
  • مقاومت بالا در برابر شرایط جوی مختلف: نرده شیشه‌ای اکسپوز مقاومت بالایی در برابر شرابط جوی گوناگون از خود نشان می‌دهد.
  • امکان نورپردازی: برای زیبایی بیشتر نرده‌های شیشه‌ای اکسپوز می‌توان به نورپردازی آن‌ها پرداخت.

معایب نرده شیشه‌ای اکسپوز

ظرافت و زیبایی فوق‌العاده‌ای نرده‌های شیشه‌ای اکسپوز موجب شده تا طرفداران فراوانی داشته باشند، اما این نرده‌ها از معایبی نیز برخوردارند که پیش از خرید باید آن‌ها را در نظر گرفت. این معایب شامل:

  • قیمت بالا: این نرده‌ها با توجه به شیشه سکوریت و پروفیل آلومینیومی از قیمت بالاتری نسبت به سایر نرده‌ها برخوردار است.
  • نیاز به زیرسازی: پیش از نصب نرده‌های شیشه‌ای اکسپوز باید زیرسازی مناسب انجام شود تا استحکام لازم را بدست آورند، در غیر اینصورت ممکن است این نرده‌ها شل شوند و در برابر ضربات مقاومت لازم را نداشته باشند.
  • احتمال شکستن شیشه: شیشه‌های سکوریت به کار رفته در ساخت این نرده‌ها در برابر ضربات شدید ممکن است دچار شکستگی گردند.
  • عدم تناسب با برخی از دکوراسیون‌ها: این نرده‌ها با توجه به طرح‌های مدرنشان با برخی از سبک‌های دکوراسیون همچون دکوراسیون سنتی، روستیک و… تناسب ندارند.
  • خطر برای پرندگان: شفافیت شیشه‌های سکوریت این نرده‌ها باعث می‌شود تا پرندگان این شیشه‌ها را نبینند و با آن‌ها برخورد کنند.
پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  نرده استیل راه‌پله خانه: تضمین ایمنی و زیبایی به سبکی مدرن

مراحل نصب نرده شیشه‌ای اکسپوز

نرده شیشه‌ای اکسپوز یکی از پرکاربردترین نرده‌های استفاده شده در معماری ساختمان‌ها می‌باشد که به صورت روکار از آن استفاده می‌گردد. معمولا نصب این نوع نرده‌ها مراحل مختلفی دارد که می‌توان مراحل نصب نرده شیشه‌ای اکسپوز را به صورت زیر بیان کرد:

  • زیرسازی: اولین گام جهت نصب این نوع نرده‌ها ایجاد زیرسازی مناسب است، معمولا نوع زیرسازی این نرده‌ها با توجه به اسکلت ساختمان و نوع سازه تعیین می‌گردد. بنابراین باید مکان دقیق نصب نرده مشخص شود و با استفاده از مصالح مناسب به انجام زیرسازی مناسب پرداخت‌.
  • نصب پروفیل‌ها: بعد از زیرسازی نوبت به نصب پروفیل‌ها می‌رسد، پروفیل‌ها جنس آلومینیومی دارند و شیشه‌ها را نگهداری می‌کنند. معمولا نصب پروفیل‌ها به صورت افقی یا عمودی بر روی دیوار یا زمین صورت می‌گیرد.
  • نصب شیشه‌ها: حال شیشه‌ها را بر روی پروفیل قرار می‌دهند، معمولا شیشه‌های نرده اکسپوز از نمونه سکوریت می‌باشند و مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. می‌توان گفت جهت نصب این شیشه‌ها از بست‌های مخصوص استفاده می‌شود.
  • نصب هندریل: اکنون نوبت به نصب هندریل یا نرده است که باید بر روی شیشه قرار گیرند. معمولا جنس هندریل‌ها از چوب، استیل یا آلومینیوم می‌باشد.
حفاظ های شیشه ای از جنس اکسپوز
حفاظ های شیشه ای از جنس اکسپوز

جمع بندی

نرده از جمله وسایل حفاظتی محسوب می‌گردد که در راه‌پله، تراس، بالکن و… نصب می‌شود تا ایمنی این مکان‌ها را افزایش دهد. با توجه به اهمیت دکوراسیون‌ها امروزه انواع نرده در جنس‌ها و طرح‌های مختلفی تولید گردیده‌اند، نرده شیشه‌ای اکسپوز با ظرافت و جذابیت بالایش به عنوان یکی از پرکاربردترین نرده‌های موجود در ساختمان‌ها می‌باشد که دکوراسیون مدرن و لاکچری به ساختمان‌ها می‌بخشد. این نرده‌ها بسیار مستحکم و مقاوم هستند و با طراحی فوق العاده‌شان طرفداران زیادی دارند. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی ویژگی‌ها، مزایا، کاربردها و… نرده شیشه‌ای اکسپوز پرداختیم.