آسانسور های شیشه ای
02
ژانویه
آسانسورهای شیشه‌ای با طراحی مدرن:ساخت و نصب در مدل‌های متنوع

امروزه برای اجرای یک طراحی داخلی زیبا نیاز نیست از المان‌‌های عجیب و غریبی استفاده کنیم، کافی است وسایل موجود در محیط را به شکلی انتخاب کنیم که ارتقا دهنده زیبایی فضا باشند. به طور مثال آسانسورها یکی از وسایلی هستند که در اکثر ساختمان‌ها یا حتی واحدهای مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند، و انتخاب نوع شیشه‌ای آن می‌تواند جلوه زیبایی به محیط ببخشد.

از آنجایی که امروزه این آسانسورها طرفداران زیادی پیدا کرده و همگی نیز به تاثیر آن بر زیبایی شناختی پی برده‌ایم ادامه‌ی این مقاله را به این نوع از آسانسورها اختصاص خواهیم داد. پس برای آشنایی بیشتر با آسانسور شیشه‌ای تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

برای ساخت کابین دوش با کیفیت و قیمت مناسب در تهران، کلیک کنید.

ویژگی های آسانسور شیشه ای

آسانسورهای شیشه‌ای یکی از قطعات مرکزی و مهم هر ساختمانی هستند. این آسانسورها به معماران داخلی کمک می‌کنند تا بتوانند یکی از جذاب‌ترین دیزاین‌های مدرن را اجرا کنند و از فضایی که اغلب زیبایی خاصی به فضا نمی‌بخشد بهترین بهره را ببرند.

ویژگی های نصب آسانسور شیشه ای
ویژگی های نصب آسانسور شیشه ای

آسانسورهای شیشه‌ای به دلیل استفاده از نوعی شیشه مخصوص، شفافیت و ایمنی خاصی دارند که سبب می‌شود تا افراد در هنگام جابجایی با آن فارغ از هرگونه نگرانی، از منظره روبروی خود و فضای ساختمان لذت ببرند. به غیر از این مورد دیگر ویژگی این وسایل عدم نیاز به منبع نور در طول روز است؛ در واقع به دلیل استفاده از کابین شیشه‌ای، در طول روز نیاز به هیچ منبع انرژی برای روشن کردن فضای آسانسور نیست و اینگونه در مصرف برق نیز صرفه‌ جویی می‌شود.

کاربرد آسانسورهای شیشه‌ای

آسانسورهای شیشه‌ای در اکثر مکان‌هایی که نیاز به آسانسور دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به طور مثال تمام ساختمان‌های تجاری و اداری، پاساژها، هتل‌ها و… جز جامعه هدف این محصولات محسوب می‌شوند. به غیر از این مورد برخی خانه‌های دوبلکس یا چندطبقه که افرادی با محدودیت‌های جسمی یا مسن در آن زندگی می‌کنند نیز یکی از بهترین کاربردهای آسانسور شیشه‌ای هستند زیرا علاوه بر ساخت فضایی با جذابیت بصری بالا، رفت و آمد افراد را نیز راحت کرده و آسانسور شیشه ای خانگی زندگی لذت بخشی برای اعضای خانواده فراهم می‌کند.

انواع آسانسورهای شیشه‌ ای

آسانسورهای شیشه‌ای از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که تغییر در هرکدام سبب تولید آسانسوری جدید، با ویژگی‌های متمایز می‌شود. وجود این تنوع سبب شده تا کاربرد این آسانسورها به مقدار قابل توجهی افزایش یابد و این محصولات بتوانند مکان‌های مختلفی را با شرایط محیطی متفاوت پوشش دهند. در ادامه همراه ما باشید تا انواع این آسانسورها را از لحاظ ساختار سیستمی آن‌ها بررسی نماییم، این موارد عبارت‌اند از:

  • آسانسور شیشه‌ای کششی

 این نوع آسانسور بر اساس سیستم کششی ساخته شده است و قطعاتی مانند موتورهای قدرتمند، سیم بکسل و وزنه‌های مختلف به این سیستم در اجرای عملکردی بی‌نقص کمک می‌کنند. آسانسورهای کششی به دلیل سیستم قدرتمندی که دارند نسبت به باقی آسانسورها از سرعت بیشتری برخوردار است و می‌تواند در ساختمان‌هایی با تعداد طبقات بالا نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  نمای ساختمان
کاربرد های اساسی آسانسور با کابین شیشه ای
کاربرد های اساسی آسانسور با کابین شیشه ای
  • آسانسور شیشه‌ای هیدرولیکی

آسانسورهای شیشه‌ای هیدرولیکی برخلاف آسانسورهای کششی نیاز به وزنه یا سیم بکسل ندارند. این موضوع سبب می‌شود تا این نوع آسانسور برای ساختمان‌های بلند مناسب نباشد و به دلیل جذابیت ظاهری بیشتر، درون ساختمان‌های مسکونی یا ویلاها کاربرد بیشتری داشته باشد.

 

اجزای آسانسور شیشه ای

آسانسورهای شیشه‌ای سیستمی پیچیده هستند که راندمان هماهنگ و منظم اجزای مختلف آن سبب می‌شود تا این محصولات عملکرد بی‌نقصی از خود نشان دهند. از این رو آشنایی با اجزای مختلف این محصولات سبب می‌شود تا اطلاعات بهتری در خصوص آن کسب کرده و حتی دید بهتری در خصوص نحوه تعمیر یا نگهداری آن نیز پیدا کنید.

  • کابین و درب آسانسور

تمام آسانسورها از دو جز اصلی درب و کابین تشکیل شده‌اند که ابعاد، متریال اولیه، شکل ظاهر و.. آن‌ها بستگی به نوع آسانسور، محل نصب، ابعاد اختصاص داده شده به این محصولات و… دارد. تنها نکته متمایزی که بین آسانسورهای شیشه‌ای و دیگر آسانسورها از این لحاظ وجود دارد این است که گاهی در برخی از انواع این محصولات، کابین آن‌ها با دور آسانسور مشترک است و کابین جداگانه‌ای برای آن در نظر نگرفته شده است. همچنین از لحاظ درب نیز ممکن است آسانسورهای شیشه‌ای از بیش از یک در ساخته شده باشند تا درب ورود و خروج آسانسور در دو موقعیت مختلف ساختمان باشد.

اجزای مختلف آسانسور گلسی
اجزای مختلف آسانسور گلسی

سیستم محرکه

سیستم محرکه آسانسورهای شیشه‌ای از اجزای مختلفی چون موتور، کابل‌های فولادی، سیستم کنترل، سیستم ترمز، قرقره، وزنه و… تشکیل شده است که همانطور که گفتیم بسته به نوع آسانسور ممکن است وجود برخی اجزا مانند کابل‌های فولادی، وزنه و.. الزامی نباشد و از سیستم حذف شوند.

جنس شیشه آسانسور

بسیاری از افراد به دلیل شیشه‌ای بودن آسانسور احساس امنیت نکرده و همواره خود را در معرض خطر احساس می‌کنند، اما باید بگوییم که شیشه استفاده شده در این آسانسورها، شیشه لمینت است که با وجود استحکام بالایی که دارد به هیچ عنوان آسیب جدی ندیده و سلامت افراد را به خطر نمی‌اندازد. شیشه لمینت از دو لایه شیشه و چند لایه طلق درست شده است، به همین دلیل درصورت بروز اتفاقات مختلف و برخورد ضربه به آسانسور، شیشه خرد نشده و تنها در ظاهر آن ترک‌های ریزی نمایان می‌شود.

پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  عمل پولیش و پرداخت کاری استیل و سایر فلزات

ابعاد آسانسور شیشه ای

ابعاد آسانسور شیشه‌ای پارامتری کاملا متغیر است، به همین سبب نمی‌توان اندازه‌ای مشخص برای آن در نظر گرفت. اما شاید بیان چند نکته در این حوزه بتواند اطلاعات مختصر و مفیدی را در خصوص ابعاد این محصولات در اختیار شما قرار دهد؛ این موارد عبارت‌اند از:

  • ابعاد آسانسور باتوجه به سیستم محرکه انتخابی شما متغیر خواهد بود به طوری که آسانسورهای هیدرولیکی به نسبت ابعاد کمتری از آسانسورهای کششی دارند.
  • ویژگی‌هایی چون ابعاد چاه، میزان سرعت، شکل کابین، تعداد ظرفیت و… در ابعاد این محصولات تاثیر بسزایی دارند.
  • آسانسورهای شیشه‌ای به طور کلی در بحث ابعاد دچار محدودیت هستند و نمی‌توانند در برخی از موارد سازوکار مدنظر شما را داشته باشند.
ابعاد متفاوت آسانسور ها
ابعاد متفاوت آسانسور ها

قیمت آسانسور شیشه ای 

تنوع در هر محصولی سبب می‌شود تا قیمت آن متغیر بوده و قیمت ثابتی برای آن وجود نداشته باشد. در خصوص این محصولات جنس شیشه و ضخامت آن، نوع سیستم محرکه، ابعاد آسانسور، محل نصب و… بر قیمت این آسانسورها تاثیرگذار هستند و بسته به این نوع پارامترهای متغیر، هرکدام بازه قیمتی متفاوتی خواهند داشت.

نکات مهم در هنگام خرید و راه اندازی اسانسور شیشه ای

از آنجایی که هزینه تمام شده آسانسورهای شیشه‌ای و زمان صرف شده برای خرید و نصب آن بسیار زیاد است، بهتر است قبل از هرگونه اقدامی نکات مختلفی را مورد توجه قرار داده تا خریدی به صرفه و نصبی دقیق داشته باشید.

در ادامه‌ مهم‌ترین نکات موجود در این حوزه را بیان می‌کنیم، این موارد عبارت‌‌اند از:

  • تناسب ارتفاع ساختمان و تعداد طبقات آن با سیستم محرکه آسانسور
  • تنظیم دقیق ابعاد آسانسور با محل تعبیه شده در ساختمان
  • توجه به ضخامت و نوع شیشه استفاده شده در آسانسور
  • بهره‌گیری از یک تیم حرفه‌ای برای نصب و راه‌اندازی آسانسور
  • عدم نصب آسانسور در حالتی که بار عمودی به آن وارد شده و توازن آن بهم بخورد
  • انتخاب آسانسوری که تمام استانداردهای لازم را کسب کرده و از لحاظ ایمنی مشکلی ندارد
  • انجام تست‌های مختلف پس از نصب آسانسور برای اطمینان از ایمنی آن
پیشنهاد می شود مطالعه کنید.  نحوه تولید و نصب شیشه رفلکس؛ مزایا و معایب شیشه آینه ای

استاندارد آسانسور شیشه‌ ای

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم برای نصب و خرید آسانسورها استانداردهایی وجود دارند که در صورت عدم توجه به آن، ایمنی شما به خطر افتاده و هزینه‌ای سنگین به هزینه های کلی‌تان افزوده خواهد شد.

 از مهم‌ترین استانداردهای این حوزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استاندارد چاه یا چاله: چاه باید یک طبقه زیر واحد های مسکونی باشد و فضای لازم را نیز برای تعمیر و سرویس موتور داشته باشد (حداقل فاصله ۴۵ سانتی متر است)
  • استاندارد شیشه: تمام آسانسورهای شیشه‌ای باید از شیشه لمینت با حداقل ضامت 11/5 میلی‌متر استفاده کنند.
  • استاندارد ترمز: برای آسانسورهای کوچک باید از ترمز‌های تدریجی و برای آسانسورهای بزرگ از ترمز آنی استفاده ‌شود.
مزیت های آسانسور با کابین شیشه
مزیت های آسانسور با کابین شیشه

مزایای آسانسور شیشه ای

آسانسورهای شیشه‌ای در دنیای امروز که به دیزاین و طراحی داخلی نگاه ویژه‌ای می‌شود، یکی از کاربردی ‌ترین آسانسورها به شمار می‌روند، زیرا علاوه بر زیبایی از مزیت‌های فراوان دیگری نیز برخوردار هستند که در ذیل این مطالب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. این موارد شامل:

  • تناسب کامل با دیزاین داخلی با سبک مدرن
  • عبور نور و صرفه‌جویی در مصرف برق
  • افزایش دامنه دید افراد در هنگام استفاده از آسانسور
  • بالارفتن ارزش مالی ساختمان به واسطه وجود اینگونه آسانسورها
  • تغییر فضای تاریک و کمی ترسناک آسانسور با فضایی دلباز و لذت‌بخش

معایب آسانسور شیشه ای

هر محصول صنعتی که تولید می‌شود علاوه بر مزایایی که به همراه خود دارد، معایبی نیز خواهد داشت و آسانسورهای شیشه‌ای نیز این قاعده مستثنی نخواهند بود. در ادامه‌‌ی این مطالب همراه ما باشید تا معایب این محصولات را  بازگو کرده تا با دیدی همه‌جانبه اقدام به خرید و نصب این محصولات کنید.

  • هزینه تمام شده‌ی بالاتر نسبت به آسانسورهای معمولی
  • نمایش تجهیزات آسانسور در صورت استفاده از آسانسورهای شیشه‌ای کششی
  • ابعاد و ظرفیت محدود
  • افزایش ترس کسانی که ترس از ارتفاع دارند
  • نظافت مشکل‌تر و کوتاه‌تر شدن دوره‌های نظافت آسانسور
خطرات و معایب آسانسور از جنس شیشه
خطرات و معایب آسانسور از جنس شیشه

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به طور کامل در خصوص آسانسورهای شیشه‌ای صحبت کرده و ویژگی‌های مختلف آن را بررسی نماییم. اگر شما نیز قصد نصب این آسانسورهای جذاب را دارید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر اقدامی از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید تا هم در مراحل خرید و هم در مراحل نصب آن با مشکل مواجه نشده و خریدی مقرون به صرفه و نصبی استانداردهای لازم را داشته باشید.